zaterdag 2 januari 2010

Eerste tip wordt eerste dip: geen Roodhalsgans

Mij lukt het niet altijd, een avondje oud en nieuwvieren laat z'n sporen wel na. Andere vogelaars zijn er vaak wel al vroeg bij om op de eerste dag van het nieuwe jaar een rondje vogels te kijken. Één van deze vogelaars ontdekte zo op 1 januari een Roodhalsgans in de Ambtswaard bij bemmel, foeragerend tussen Kol- en Brandganzen.

Ik had m'n vriendin beloofd vandaag mee te gaan naar de verjaardag van haar broertje. Gelukkig was ze bereid langs de Ambtswaard te rijden. Aan het eind van de weg aan de noordkant van de Ambtswaard, waar de weg overgaat in een fietspad, parkeren we de auto. Zonder handschoenen ('ach, dat trek ik wel joh') stap ik uit, en loop een klein stukje, zodat ik goed over de grote groep ganzen kan kijken. Naast Kol- en Grauwe Ganzen krijg ik ook al snel Brandganzen in beeld. Enkele tientallen, maar niet de 128 die de vorige dag werden gemeld. Met steeds kouder wordende vingers bedien ik de telescoop. Rustig scan ik de groep heen en weer, dan m'n linkerhand gebruikend en de rechterhand in m'n broekzak proppend, dan weer andersom. In de oostelijke groep kan ik niets vinden.

Rustig loop ik een stukje verder, zodat ik ook een groep aan de westkant van het fietspad kan bekijken. Hier lopen voornamelijk Kol- en Grauwe Ganzen. Een Veldleeuwerik vliegt roepend over. Die is dan wel weer leuk voor mijn jaarlijst! Twee Buizerds vliegen mauwend boven de Defensiedijk. Aangezien mijn vriendin naar de Waal is gelopen heb ik de tijd, rustig heen en weer draaiend, alle groepen te bekijken. Helaas geen rode hals hier. Nu is het wel zo dat deze kleine gans niet altijd opvalt in groepen ganzen, maar de ganzen lopen hier zo losjes van elkaar, dat ik alles goed kan bekijken en een Roodhalsgans zeker wel was opgevallen. Die is gevlogen, de eerste dip is binnen! Ondertussen voel ik me, ondanks m'n dikke jas, zo ontiegelijk stijf bevroren. M'n dunne, nette schoenen en de koppigheid geen handschoenen aan te doen laten zo de enige echte Roodkopgans zien. Kom mensen, effe lachen:

Voordat we weggaan bekijk ik de plas langs de weg snel. Hiermee kan ik nog drie Brilduikers noteren. Dan rijden we op Friesland aan. 's Avonds rijden we in de verwachte sneeuwstorm terug. Over Heeg-Nijmegen doen we iets meer dan vier uur. Heerlijk, met 40km per uur over de autobaan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten