donderdag 3 januari 2008

Na mist komt zonneschijn

Hallo allemaal,

Mijn oud en nieuw zit er weer op. Vanuit hartje Nijmegen jullie allen een prachtig en vogelrijk 2008 toegewenst! Hopelijk iets minder hollen en wat vaker stilstaan. Wat ik vandaag ook maar gelijk in de praktijk heb gegooid. Als een Luiaard op oorlogspad vandaag over heuvel en door dal gelopen bij de Wylerberg. Aan de westkant een groep Vinken en Kepen die zich tegoed deden aan het nodige groenvoer. Enkele Boomkruipers zingen hun eerste liedje (waar zit die Kortsnavel...?)

Moet trouwens eerst nog even vertellen dat ik eerder door Mariënboom ben gefietst, een leuk bosperceel aan de oostkant van Nijmegen. Tot m'n verbazing waren hier ALLE Rhododendrons tot een horizontaal niveau verwerkt. Dag Vuurgoudhanen bosjes...gelukkig zat er nog wel het één en ander, zoals Grote Bonte Specht, Koperwiek, m'n eerste zingende Glanskop en een groep mezen. Een Eekhoorn vloog tegen de boom omhoog op het moment van rakelings passeren.

Terug naar de Wylerberg, waar ik inmiddels aan de oostkant ben beland. De toppen worden prachtig beschenen door de zon, het geklop aan de bomen kwam vanaf verschillende kanten op me af: Boomklevers, Grote Bonte Specht en hier en daar doet een Koolmees z'n best. Iets voorbij het oostelijke bronbosje, zo tussen het knuppelbruggetje aan de Beekse kant en de nieuwe brug bij het L-weiland zoek ik een klopgeest. Is maar goed dat ik hier langer bleef staan, niet veel later draait een Middelste Bonte Specht m'n beeld in. De vogel , vermoedelijk een vrouwtje door het ietwat (schijnbaar) blekere rode petje, leeft zich uit op een acacia en laat zich prachtig bekijken. Na een half uur besluit ik verder te gaan. Via Wylerbergmeer, met IJsvogel, kom ik aan bij de Querdamm. Een grote groep ganzen foerageert in de weilanden. Kol- en Grauwe Gans voeren de boventoon, maar er schuifelen ook drie Brandganzen, een tiental Toendrarietganzen en zelfs drie 'reusachtige' Taigarietganzen tussen. Een Geelgors tikt in de haag en een Dodaars sluipt door de sloot. Via Kerkdijk, dichtgevroren weilanden, dus geen Waterpiepers, naar het dorp Ooij. Binnendoor fiets ik naar de Bisonbaai, een Grote Gele Kwikstaart meenemend, die overvliegt aan het zandpad Kon. Julianalaan.

Bij de Bisonbaai de telescoop erbij gevat en het water afgespeurd. Dit levert een Pontische Meeuw en twee Brilduikers op, dobberend en duikend met Zilvermeeuwen, Smienten, Tafeleenden en Kuifeenden. Een grote groep Putters en Groenlingen bivakkeert nog steeds in de ruigte. Bij de Spruitenkamp vliegt m'n eerste Waterpieper over en niet veel later kan ik, samen met Jouke van der Zee, een man Goudvink noteren langs de Hezelstraat. Een Waterral doet gillend z'n best en het paar Havik slooft zich in de lucht prachtig uit, roepend en najagend. Bij de Oude Waal helaas geen Kleine Rietgans. Wel een groep van ongeveer elf Waterpiepers, drie vrouwtype Nonnetjes, een hoop Pijlstaarten, Smienten en Wintertalingen. Een groep van minimaal achttien Watersnippen staat wat dromerig op een slikplaat, af en toe prikt er één een snaveltje.

Thuis loop ik een rondje over het kerkhof achter m'n huis: Groene Specht, een vijftiental Kepen, een Appelvink en Sijs en twee Goudhanen mag ik noteren. In het Goffertpark zitten nog steeds twee Appelvinken bij de vijvertjes in de NWhoek.

De kop is er af, laat het wederom een jaar met verbazende waarnemingen worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten