donderdag 10 januari 2008

Soms zit het geluk in meerdere hoekjes

Vanochtend had ik een werkgesprek, waar ik met de kijker in de rugzak heen ging. Bij een vijver aan het Kerkenbos zat een adult Kleine Mantelmeeuw. Op de terugweg nog even door het Goffertpark gestruind. De noordwesthoek is een ontzettend leuk hoekje. Loof- en dennebomen, vijvertje, veel struiken. Daar moeten wel leuke vogels opduiken!
Via de ingang aan de Slotemaker de Bruineweg/hoek Muntweg fietste ik langs een struikenrij waar een groep Pimpels en Koolmezen en Merels zat. Bovenlangs fiets ik richting de kleine vijver. Rond deze 'vijver' heb ik al eerder Vuurgoudhanen gezien, maar ook Kepen, Appelvink, Grote Lijster en groepjes mezen met Goudhanen hingen hier al rond. Nu leek er weinig te zitten. Maar schijn bedriegt. Na m'n eerste stop, met bijna niets, stop ik een klein eindje verderop. Hier loop ik tegen een groep mezen aan. En hoe langer ik stil sta, hoe meer ik zie. Ik tel zo snel vijf Boomkruipers, Boomklevers, een groep Staartmezen, één Zwarte Mees, vier Goudhanen en Kool- en Pimpelmezen. Ik volg de groep en even later sta ik weer op m'n oude 'hotspot'. Nu zie ik bovenin wat bomen ook twee Vuurgoudhanen fladderen. Een Grote Bonte Specht golft door de lucht.
Daarna door naar m'n volgende favoriet: de educatieve natuurtuin bij de Goffertboerderij. Hier tref ik vijf Appelvinken in één boom, een Grote bonte en Groene Specht, twee Putters, twee zingende Goudhanen, twee overvliegende Sijzen en een aantal Groenlingen aan.Weer een leuk succes dus! 's Middags na wederom een gesprek eerst langs de ruigteterreinen langs het spoor bij Heijendaal op zoek naar Europese Kanaries. Helaas. Wel in een wijk in de buurt een Kleine Barmsijs. Daarna door park Brakkenstein. Aan de zuidkant van de heemtuin in het park loop ik wederom tegen een groep mezen aan. Hiertussen weer twee prachtige Vuurgoudhanen, een viertal Goudhanen, een Grote bonte specht, weer één Zwarte Mees en begeleiding van Kool- en Pimpelmezen. Bij de villa in het park vind ik één Keep tussen een groep Vinken in een Beukengroep.Heerlijk om zo van die hoekjes af te speuren! Moet maar eens beginnen met alles structureel vast te leggen. Want dit gaat nog iets leuks opleveren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten