vrijdag 27 februari 2009

Boomleeuweriken! Owja, en enige trek

Vanochtend even lichte twijfel. Wat te doen? De lucht ziet er grauw uit, alsof het elk moment kan gaan regenen. Na een hoog overflappende Kievit over m'n huis in de grijze lucht maar even een 'testrondje' kerkhof naast mijn huis gedaan. De achterdeur net uit, of er komt een Ooievaar laag overcirkelen. Dat begint leuk! Op het kerkhof een leuke samenzang van Zanglijster, Appelvink en Sijs.

Dan toch maar even met 'mijn vriendin' naar het Maldens Vlak, de trektelpost van de VWg Nijmegen ten zuiden van de stad. Die overvliegende Boomleeuwerik van Fred gisteren zou toch zomaar....Ergens in Heumensoord zingt een Grote Lijster en nabij de schietbaan kiepen twee Kruisbekken door het bos. Een Zwarte Mees pompt z'n fietsband op, een Glanskop prikt er juist weer in: pi-tsje!.Op het vliegveld is het even wennen: 'goh, waarom komen de vogels toch van achter over me heen vliegen?' Verrek, ik moet andersom kijken! Tsss, Remco toch. Nog bezig met mijn installatie méén ik iets te horen wat ik graag zou willen horen. Daarna hoor ik het duidelijk, vanaf de startbaan: 'dudelieje. Dude dude dude dude dude'. Jaaaa, daar zijn ze weer! Na wat zoeken vind ik een man Boomleeuwerik die vanaf de grond zit te zingen. Prachtig dat geluid, een kippenvelletje ontwikkeld zich bij m'n knokkels en trekt langzaam over m'n armen naar boven. Dat er zo te zien enige trek plaatsvind is een extra reden om een tijd van de Boomleeuwerik te genieten en wat langer rond te hangen.In de top van een den zit een Klapekster en na de eerste Kieviten blijven deze over komen. En nog meer en nog meer...Wat is dat toch voor een gek gebrabbel in die hoek. Och, de Klapekster heb ook het voorjaar in de bol en zit ook te zingen. Het wordt steeds leuker!

Op links noteer ik een kekkerende Havik. Dat wordt dan een uitsluitende waarneming met die kekkeraar voor me en samen met die op rechts maakt dat ik me waan in een onwijs natuursurroundsystem. De vogel links maakt een rondje met zijn vrouw. 'Lieve schat, dit stuk is aankomende zomer van ons'. Die voor mij denkt 'ik moet rap wezen' en bakent met zijn vrouw ook een stuk af. De vogel rechts is blijkbaar zelfverzekerd en komt het bos niet uit.Ik had niet in de planning lang te blijven, ben er niet echt op gekleed en voel me net de windvaan waar de stevige wind heerlijk strak doorheen blaast. Maar ja, zo gaat dat met trektellen: nog héél even....Ik ben de Klapekster kwijt en wil proberen nog wat foto's te maken. Met de kijker maak ik een rondje en tot mijn lichtelijke verbazing zit de vogel helemaal in de zuidwesthoek, vóórbij het stuk met Amerikaanse eikenaanplant, hoog in een boom. Er omheen zitten kleinere vogels 'm te jennen en krijg ik een beeld van Gargamel en de smurfen in m'n hoofd. Weet niet waarom. Misschien omdat ik de Klapekster hoor denken 'hehe, dat wordt smikkelen ende smullen....'

Nauwelijks vijf minuten later zit de vogel doodleuk weer bij de windvaan! Hier staan we even heel dicht tegenover elkaar en door de telescoop zie ik de glimmers in z'n ogen: prachtig!Vervolgens gaat ie strak het veld zuidwaarts over, een den in. Na een kortstondige stop vliegt de vogel zuidwestelijk het bos over om daar plaats te nemen in een hoog uitstekende boom. Daarna gaat de vlucht naar de hoge dennen aan de zuidkant van het veld om, na een korte opname van de omgeving vanuit een hoge top, te verdwijnen naar zuidoost. Mulderskop?Terwijl ik naar de Klapekster zit te kijken hapt een Goudplevier naar adem en puu't het uit. Waardoor ik haar ontdek tussen een groep Kieviten. Een tegendraadse Wulp vliegt juist naar zuidwest en dat bakbeest wat in zuid komt overcirkelen lijkt donker van boven, en is ook donker. Zoals een Grote Mantelmeeuw hoort te zijn. Een Rietgors baant zich roepend moeizaam een weg naar noord, de eerste van drie. Achter me, én links én rechts hoor ik nu een zingende Boomleeuwerik. Dat zijn er drie. Maar die Graspieper ontgaat me toch niet.

Terwijl ik naar de najaarstrektelpost loop komt er laag over het bos een roofvogel aangesjeesd, zo'n speer zonder stokgedeelte laat maar zeggen. Laag jakkert een man Slechtvalk over de startbanen richting Weurt. Even het paartje daar sarren? Of een uur later dit naar voldoening heeft plaatsgevonden weet ik niet, maar uit noordoost komt van hoog een man Slechtvalk naar beneden gedoken en trekt vanaf de startbaan zijn weg laag over de bossen naar zuid door.De Witte Kwikstaart is weer op de thuisloods en tweemaal twee Kruisbekken kieperen over het veld. Alsof het maandag 12 uur is gaan de Grote Lijsters als sirenes aan en van alle kanten barsten ze in gezang los. Om niet veel later kollektief weer te stoppen: de grenzen zijn weer even afgebakend. Een viertal Buizerds is intussen stevig doorvliegend naar noord langsgekomen, een aantal Veldleeuweriken maakt er een vrolijkere boel van en zingen zich een weg naar zuid.En tussen al deze afleiding door maar flappen tellen. Recht over, of verder weg, de Kieviten trekken met regelmaat in een verbazingwekkend hoog tempo in groepjes door. Ik mis ook veel, zie dan nog net wat achter een bosrandje aan de horizon verdwijnen. Na 1136 vogels ben ik behoorlijk gevriesdroogd, en heb nog wat meer te doen vandaag. Op naar huis. Terwijl ik het veld afloop zie ik aan de zuidkant een paar honderd ganzen omhoog komen en naar noord vliegen. Sorry, m'n handen zijn bevroren, een volgende keer.De Boomleeuweriken nemen vrolijk afscheid. Tis voorjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten