maandag 6 april 2009

Wijchens Ven

Na gisteravond naar een wel verdomd vroege Nachtegaal te hebben staan luisteren in de Groenlanden in de Ooijpolder, en er daarna nog een rondje uilen luisteren tegenaan gooide (wat me alleen Steenuilen en een Ransuil opleverde), was m'n plan voor vandaag nog niet echt helder. Een mailtje over een Roerdomp bij het Wijchens Ven stuurde me dan ook die kant op. Het is een heerlijke ochtend en ik verbaas me erover hoe dicht bij huis dit prachtige gebied eigenlijk ligt. In mum van tijd sta ik aan het ven en bedenk hoe ik het eens aan zal pakken. Het is behoorlijk heiig, dus maar gewoon de telescoop op de rietkraag gericht en heen en weer gaan scopen. Overal denk ik iets te zien wat voor Roerdomp door kan gaan. En elke keer is het óf een boomstammetje in de rietkraag, óf een dichte pluk riet. Dan zie ik iets wat meer kans maakt. Maar de vogel zit zo ver weg dat ik een andere invalshoek nodig heb. Ik verplaats me naar de noordoever en kijk weer naar de plek. Het beweegt! Als ik iets inzoom komt een prachtige Roerdomp tevoorschijn! De vogel loopt langzaam langs de rietkraag naar achter. Na een poging tot fotograferen te hebben gedaan (natuurlijk alleen mist te zien, met vaag een paaltje wat de vogel moet zijn) besluit ik verder te fietsen, lekker door de Overasseltse Vennen.


Een Appelvink zingt bij een huis in de buurt en in de verte roept een Kleine Bonte Specht. Langs de weg in de buurt van het ven blijkt op een ruig terreintje tussen een groepje Putters een paartje Roodborsttapuit te zitten. Normaal ben ik ze gewend van de uitgestrektere polders en heideterreinen, dit is een klein terreintje waar ik 'm niet zo snel had verwacht. Ik dwaal een beetje over de fietspaden en sla af en toe een stukje bos in, wat me onder andere Boompieper, vele Zwartkoppen, Fitissen en andere (semi)bosvogels oplevert. Bij de Heiveldweg zie ik bij een paardeweitje iets zwartwits in een boom zitten. Mmm, rare ekster. Terwijl ik doorfiets schiet door m'n hoofd dat dit toch wel gecheckt moet worden. Ik draai om en sta even later naar een mooie Beflijster te kijken! De vogel zit langdurig in een bomenrij, maar als tie besluit de wei in te vliegen vliegt er zowaar een tweede vogel achteraan! Een tijd lang zit ik naar deze prachtige lijstersoort te kijken. Gewoon met een telescoop langs een weggetje, wat af en toe verbaasde blikken van passerende automobilisten oplevert. Een paar Boerenzwaluwen vliegen rond en een Keep vliegt over. Na een dik kwartier vliegen de vogels weer de bomen in en komen er niet meer uit. Hoog tijd om door te fietsen.

Geen idee waar ik ben. Wil naar de Hatertse Vennen, dus ik sla een beetje linksaf rechtsaf, in de hoop uit te komen waar ik wil zijn. Onderweg laat ik iets vallen wat ik eigenlijk wel graag terug zou willen, een pennetje van een Pda. 'Mooi, die is weg' dacht ik. Zeker een kwartier loop ik een stukje fietspad van tien meter op en neer. Dit levert me wel weer een roepende Kleine Bonte en Groene Specht op. Niet veel later vind ik met een grote doos geluk het pennetje weer, liggend op een meter van het pad af. De soortjes die ik hoorde kunnen ingevoerd worden.

Uiteindelijk sta ik op de bult bij het Botersnijdersven. Enkele luidruchtige Kokmeeuwen lijken weer een kolonie te willen beginnen en zitten op pollen in het water, of boven op de top van dooie staken.
Een drietal Roodwangschildpadden liggen loom op een boomstronk langs het water. Helaas nog geen Geoorde Fuut, daarvoor moet ik nog maar eens terug. Een Boompieper en Goudhaan neem ik wel nog even mee. Het is rond het middaguur, en ik moet thuis nog wat dingen regelen. Met grote tevredenheid over de prachtige ochtend kneur ik naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten