dinsdag 7 april 2009

Blauw en rood in elke sloot

Na vanochtend al een lekker rondje te hebben gefietst en thuis wat zaken afgehandeld te hebben, vanmiddag weer op de pedalen gestapt. Het is lekker warm en ik ga eerst, via de Vlietberg, naar de Paardeweide om te kijken of hier misschien ook Beflijsters zitten. Bij de Vlietberg zindert de lucht teveel om goed over grote afstand te kunnen kijken. Daarnaast heb ik nog eens tegenlicht. Een aantal Witgatjes, Wulpen en Tureluurs weet ik er nog uit te plukken en hierbij laat ik het. Bij de Cilieboer is het een drukte bij de Grutto's. Een tiental donkerrood gekleurde vogels met sterk gebandeerde flanken blijken IJslandse Grutto's te zijn. Langs de Zwarteweg liggen een viertal Bevers op de oever te zonnen. Voor zover dat gaat vanonder de struiken
Op de Paardewei is het rustig. Volop Fitissen en Tjiftjaffen en de eerste Gekraagde Roodstaart voor dit jaar, een man, vliegt voor me uit. Ooievaar, Groene Specht en Buizerd bezetten hun standaardhoekjes op de wei. Matkop en Kneu hangen zingend rond in het gebied. Via Bisonbaai (even kijken of er al een Visdief rondhangt: nope) en Kruisstraat fiets ik de Hezelstraat in. Helaas geen Baardman. Wel aan beide zijden van de weg zingende Blauwborsten. Aangekomen bij Tiengeboden ga ik linksaf de dijk op en trap rustig richting de Persingensestraat in het Circul. Tapuiten en ander zomerspul komt nu langzaam binnen en dan is dit altijd een leuke plek.

Langs de Persingensestraat is het 'opvallend' rustig. Halverwege de straat zingt een Roodborsttapuit en roepen twee Patrijzen. In in de scherpe bocht laten twee Blauwborsten hun prachtige geluid horen. Een soort waarbij ik het idee heb dat er aardig wat van binnen zijn komen vallen. Afgelopen periode heb ik zowel in het Circul als in de Groenlanden en verderop langs de Waal al op diverse plekken Blauwborsten gehoord en gezien, naar mijn beleving meer dan vorig jaar. Langs de Koudedijk zet ik m'n fiets neer. Bij een wilgengriend zit een met aluminium geringde Blauwborst, die zich bij tijd en wijle schitterend laat bekijken. Ook nu zit de vogel bovenop een geknotte boom langs de weg. Een auto zorgt er voor dat ie wegduikt en zich voorlopig niet meer laat horen. Ik ga in de berm zitten en wacht af. Er is genoeg te zien en te horen om me heen en een beetje geduld doet wonderen: uiteindelijk zit de vogel op een paaltje vlak voor me en laat zich redelijk fotograferen.


Op de weg naar huis zijn in de S bocht van de Persingensestraat zes Patrijzen met elkaar aan het bakkeleien. Blijkbaar heeft ieders aan de zijde van de weg zijn territorium en moet dat met een hoop vertoon worden verdedigd. Een mannetje zit vol opgericht midden op de weg te roepen en jaagt even later achter een ander mannetje aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten