dinsdag 7 april 2009

Roodstuitzwaluw bij Kraaijenbergse Plas 5!

Thuis aan het omrommelend dacht ik rond kwart voor vijf 's middags rustig een rondje waarnemingen kijken te kunnen doen en zet m'n computer aan. In m'n mailbox zie ik een alert van 'een Roodstuitzwaluw' opdoemen en lees er achteraan 'Kraaijenbergse Plassen 5, voor de kijkhut'. Slik! De beschrijving past erg goed op de soort, dus wat nu? Om tien voor vijf krijg ik het eerste telefoontje binnen, van Jos van Oostveen, hij is al aan het rijden. Ik begin diverse mensen te bellen, maar de eerste die ik probeer nemen óf niet op, óf kunnen niet: geen vervoer, verjaardag, kinderen ophalen, enz. Bram Ubels belt: of ik ga? Tuurlijk! Als vervoer lukt....
Vlak daarna weer een belletje van Jos: Justin Jansen heeft iets westelijker op de plas de vogel weer gevonden en vliegt nu bij de boerderijen rond, op de 'Pestvogelplek'! (in januari verbleef hier een tijd een Pestvogel) De spanning wordt nu enigzins om te snijden en ik blijf doorbellen en smsen, ondertussen ook telefoontjes beantwoordend. Uiteindelijk krijg ik Harvey van Diek aan de lijn. Hij kan in een kwartier voor de deur staan. Snel bel ik Bram Ubels weer dat we 'zo gaan rijden'. Hij belt net mij, dat hij net met z'n moeder wil gaan en of ik mee wil. We sluiten kort dat hij ook naar mij komt om samen met Harvey verder gaan.

Na een kwartier bel ik Harvey: hij staat 300m verderop in de straat, maar het verkeer staat muurvast. Dit zorgt voor de nodige spanningsopbouw, temeer omdat ik ondertussen diverse telefoontjes pleeg en krijg: ja de vogel is nog ter plaatse!' Stik, die heeft z'n batterij leeg'. 'Dit is de voicemail van...'. Dát wil ik niet horen! Sms: 'Roodstuitzwaluw KBP 5'. Ja I know! Bram, inmiddels gearriveerd, en ik besluiten tegen de file in te lopen, zodat we zo snel mogelijk in de auto kunnen springen. Na een tijd tegen de stroom ingelopen te zijn bel ik Harf. Waar hij is? Blijkt hij ons alweer gepasseerd te zijn! Rap rennen Bram en ik terug en stappen in. Een eind verderop in de straat pikken we Erik van Winden op en na de Nijmeegse binnenstadfiles geparreerd te hebben spoeden we over de autobaan naar Beers. Het weer is nog wat somber, wat goede hoop geeft: een opklaring zou er voor kunnen zorgen dat de vogel er vandoor gaat. In twintig minuten zijn we bij de boerderijen aan de zuidwestkant van Kraaijenbergse Plas 5. Een groepje mensen staat naar een groep zwaluwen te kijken. Harvey 'tikt' de vogel al vanuit de auto. Snel stappen we uit en in de korte afstand lopend komt de vogel al in beeld, rustig glijdend door een groep Boerenzwaluwen. Er blijken ook twee Huiszwaluwen en twee Oeverzwaluwen tussen te hangen. Voor menigeen die later ook aankomt, zijn dit óók nieuwe jaarsoorten. Één persoon, we noemen geen namen, maar hij stond in ieder geval iets te vaak op de ijsbaan, presteert het zelfs om de Roodstuitzwaluw als eerste zwaluw voor het nieuwe jaar te zien! De vogel vliegt af en toe zo dicht langs, dat ik met de klikklakdigicamera gewoon maar wat afdruk, wat een geinig plaatje oplevert.

In de uren er na laat de vogel zich van z'n beste kant zien. Soms lijkt de groep verder te gaan, maar altijd keert de groep weer terug naar de boerderijen. Als de groep zwaluwen mét de Roodstuit in een boompje gaat zitten, laat deze zich prachtig bekijken. Helaas te kort, de onrustige groep gaat alweer omhoog voor een leuk fotootje geschoten kan worden. Rond half acht vliegt de groep nu vrij constant tussen de boerderijen door. 'Laatkomers' weten de vogel echter nog steeds te zien te krijgen. Om half acht vertrekken wij, een klein groepje gelukkigen achterlatend.

De laatste twitchbare Roodstuitzwaluw voor ons werkgebied vloog in 1998 bij de Bisonbaai in de Ooijpolder. In 2005 (Klompenwaard, Doornenburg) en 2007 (Kaliwaal, Ooijpolder) werden kortstondig vogels gezien. Het geval van de KBP blijkt ook nog eens één van de meest vroege voor Nederland te zijn, het tweede of derde.



Voor de 'regiolijsters' van de VWG Nijmegen was dit een zeer welkome, alsook een werkelijk schitterende soort om te bekijken..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten