dinsdag 26 mei 2009

Even tussen de buien door eruit

Buienradar.nl werd afgelopen twee dagen plat geraadpleegd door waarschijnlijk storm en onweer'chasers'. Vandaag opende ik ook de site maar eens om te kijken hoe de kansen lagen om er even droog op uit te kunnen. Het zal echter niet de laatste keer zijn dat de site aangeeft dat het de aankomende paar uur droog zal blijven en ook nu is het twijfelachtig. Ik besluit naar het nieuwe gebiedje 'Het Zwanebroekje' bij Persingen te gaan, wat er steeds interessanter uit gaat zien. Via het Traianusplein vlieg ik op de fiets over de Rijksweg naar Beek Ubbergen en steek deze even later over, om zo aan de zuidkant van het natuurgebiedje in aanleg te komen. En inderdaad: hoewel buienradar minimaal een uurtje droog aangaf, pakken wolken zich boven de stuwwal samen om weer eens goed te gaan hozen. Een flinke wind gaat tot mijn plezier flink tekeer, hiervoor zit natuurlijk een eerste versnelling op m'n fiets en die moet af en toe ook gebruikt worden.

Met de fiets aan de hand loop ik over het paadje naar het voetgangerspontje en begin aan het gele wiel te zwengelen, om zo de pont tot mij te laten komen. Na tien zwengels en de pont slechts drie meter vooruit, komen de eerste droppels naar beneden. Druppels zijn wat kleiner, droppels zijn dikke klodders druppels en ik laat daarom de pont voor wat het is, voor mijn vest kan laten zien hoe groot z'n absorberend vermogen is. Langzaam loop ik terug naar de bomen langs het doodlopende pad. Ondertussen had ik al wel gezien dat er minimaal twee Lepelaars aan het opscheppen waren. Aan de rand van een putje loopt een Witgat en een paar Bergeend laat hun jongen de omgeving verkennen. Een vrouwtje Roodborsttapuit zit in de boompjes langs het pad, een Bosrietzanger zingt vanuit lagere regionen. Tientallen Spreeuwen, zo te zien veel jongen, vliegen rond in het gebied. Een paar Kneutjes wisselen prikkeldraad met zandhoopjes af. En ook vandaag is een Visdief weer druk aan het foerageren.

Onder de bomen wacht ik de bui af en fiets dan naar de Sint Hubertusweg. Via een omtrekkende beweging moet het lukken om onder de smalle buienstrook vandaan te fietsen en dat lijkt te lukken. Halverwege de weg zie ik nog een Roodborsttapuit en bij een voormalig tuincentrum hoor ik een derde. Net over de brug lopen twee Ooievaars in een weiland, welke ik later weer zie als ik linksaf de Persingensestraat ben ingeslagen. Bij het kerkje van Persingen heb ik uitzicht vanaf de noordkant over de nieuwe afgravingen van het Zwanebroekje. Een aantal Grutto's foerageert langs de randen, Tureluurs doen het zelfde. Een Boomvalk scheert laag langs, maar het is me onduidelijk of de vogel met deze bloedgang nu aan het jagen is, of met de wind in de rug eens stevig door wil vliegen.

Aan de andere zijde van het pontje, nog steeds liggend op de plek tot waar ik 'm had gedraaid, lopen drie Lepelaars driftig heen en weer. Drie mannetjes Zomertaling zijn nog steeds aanwezig, eentje wordt nu vergezeld van een vrouwtje. Het waait behoorlijk en ik vertrouw de bomen waar ik onder sta niet helemaal. Misschien wel gerechtvaardigd, gezien de dikke takken die op de weg liggen. De Lepelaars gaan op de foto en ik hou het daarna voor gezien. Mede ook omdat een pak donkere wolken weer mijn kant op komt

Zonder veel moeite vlieg ik naar het noorden de Koudedijk over. Wind in de rug! Een Patrijs schiet van de weg af. Vlak voor boerderij De Plak vliegt schichtig een vogel met wit in de staart laag door de ruigte van de sloot weg. Tapuit vermoed ik, maar de vogel is weg en laat zich niet snel weer vinden. Iets verderop gebeurd hetzelfde met zeer waarschijnlijk dezelfde vogel. En uiteindelijk krijg ik, op een bakstenenhoop bij boerderij De Plak, inderdaad een mooi vrouwtje Tapuit in beeld. De vogel trotseert voorovergebogen op de hoop de wind en zoekt later een lagere plek op. De kijker laat zich met moeite stil houden. Toch kan ik, door 'm op het zadel te leggen, korte tijd van de Tapuit genieten. Ik fiets door naar de Kruisstraat en ga links de Hezelstraat in. Een Aalscholver vliegt over en tussen de windvlagen door hoor ik een Fitis en Tjiftjaf. Verder laat zich er weinig horen. Op de dijk bij Tiengeboden ga ik tegen de dijk liggen en tuur de rietvelden af. In de verte vliegt een compact groepje Zwarte Sterns met één Visdief laag boven het water, regelmatig pikkend naar het oppervlak. Futen zwemmen er om heen. Blijkbaar is er iets bijeengedreven wat culinair interesant is. Hoogtepunt zijn een tweetal tegen elkaar in roepende Waterrallen vlak voor me. Ik bekijk het rietveld nauwkeurig, maar de wind zorgt voor een te bewegend beeld om rustig te kunnen kijken..

Over het stuur hangend en in de eerste versnelling ga ik op huis aan. Weet nog een bui te ontwijken en hou het droog tot thuis. Ondanks de buien die vielen, maar dankzij de bomen onderweg. En enigzins tactisch fietsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten