dinsdag 19 mei 2009

Avondrondje Ooijpolder met lage PHwaarde

Het lijkt een zwoele meiavond te worden, tijd om weer eens te testen hoe het met de PHwaarde (PorseleinHoen) van de Ooijpolder is gesteld. En natuurlijk met die van de Kwartel(koning). Rond acht uur trap ik de fiets aan, laat de Oude Waal met z'n Zwarte Sterns nog even links liggen en rij door richting Kaliwaal. Net voorbij de Reomie zie ik al snel het vaste paartje Patrijs binnendijks in het gras schuifelen, een Oeverloper zit op een krib aan de andere kant van de dijk langs de Waal. Ter hoogte van het dorpje Erlecom vliegt een Boomvalk laag over de dijk de binnenlanden, achterna gezeten door Huis en Boerenzwaluwen die de valk druk kwetterend hun territorium uitjagen. De Zwarte Roodstaart bezet al zingend nog steeds z'n plekkie bij een boerderij langs de dijk. Overal in de ruigtes, vooral langs de Waal, zingen Bosrietzangers.

Bij de Erlecomse Waard nog steeds opmerkelijk weinig steltlopers. Een adult zomerkleed Kanoet trippelt langs een slikrand vlak onder m'n neus, enkele Tureluurs, Grutto's en twee Kleine Plevieren doen mee. De ruigte van de waard wordt al zingend opgedeeld in territoria door de Bosrietzangers. Bij de steenfabriek leggen Huiszwaluwen de eerste kleikorrels aan hun nieuwe huis vast onder een dakrand van het kantoortje. Het is nog vroeg op de avond, de 'crexxen' zijn óf nog niet aanwezig of hebben nog geen zin om te roepen. Maar waarschijnlijk gaat het om het eerste.

Bij de Kaliwaal slapen twee Lepelaars op een hoger gelegen stukje land langs de plas. Een Groenpootruiter loopt iets verderop erlangs en een Sprinkhaanzanger ratelt rustig de nacht in. Over de Erlecomsedam, met z'n vele bubbelende, krassende en imiterende Bosrietzangers, fiets ik terug naar de Sint Hubertusweg en fiets langs het dorp Ooij naar het zuiden. Om 21:48 hoor ik nog een man Braamsluiper op de hoek met de Leuthsestraat zingen, één van de laatste die ik qua tijdstip ooit heb horen zingen.

Het is al behoorlijk donker als ik bij het kerkje van Persingen aan kom. Twee Ooievaars hebben blijkbaar geen last van de oranje schijnwerpers die op de kerk zijn gericht en slapen er boven op, ieders op de hoek van het dak. Een Patrijs roept vlakbij, een Blauwborst zingt vanuit de rietkraag langs het Meertje tegenover de kerk. Bij het voetgangerspontje zie ik in het beetje licht wat er nog is rond half elf drie Lepelaars druk foerageren, een prachtig gezicht. Ook hier zingt nog een Blauwborst. Rond de hoek Koudedijk/Persingensestraat roepen meerdere Patrijzen tegen elkaar op. Ik fiets de Koudedijk tot boerderij De Plak een keer op en neer om te luisteren naar mogelijk roepende. Helaas, maar wel tot mijn verbazing, blijft het bij een zingende Roodborsttapuit in het donker en wederom enkele Patrijzen die tegen elkaar in gaan.

Op de weg naar huis tref ik in het donker op de Persingensestraat Gijs Kurstjens, die eveneens deze route neemt om te luisteren of er nog wat roept. Behalve wat Patrijzen blijft het verder stil en fiets ik op huis aan. Een geslaagde heerlijke avond. Maar helaas wel met een lage PHwaarde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten