maandag 11 mei 2009

Kort rondje Kraaijenbergse Plassen

Na een tandartsbezoek lagen de Kraaijenbergse Plassen 'op de route'. Na drie kwartier fietsen, waarbij langs de Heumenhofseweg nog een zingende Bonte Vliegenvanger werd meegepikt, stond ik dan ook bij plas 8, waar gisteren een drietal Drieteenstrandlopers verbleven. Deze waren er helaas vandoor. Een adult Kleine Plevier kuierde nog wat over de zandstrandjes. Langs de Steegstraat welke ten westen langs plas 8 ligt, zit een vrouwtje Tapuit op een zandhoop en blijken er zes Oeverlopers op de kant te staan. Zowel Tapuit als de Oeverlopers kiezen bij m'n passeren snel voor een veiliger heenkomen langs de waterkant. Na de weg Kerkeveld doorgefietst te zijn sla ik rechtsaf De Bungelaar in en kom zo bij de zuidwestkant van plas 7 aan. Op een aantal zandplaten in het water staan enkele Oeverlopers, een drietal Zilvermeeuwen en een adult Kleine Plevier. Een Zomertortel schiet omhoog van de rand van de plas en vliegt naar het westen. Net op het moment dat ik denk alles gezien te hebben, levert een laatste blik door de telescoop een strandlopertje op. Een snelle blik is voldoende om te zien dat er een Temmincksstrandloper langs de waterrand 'muist'. Rustig pikkend foerageert de vogel wat heen en weer. Een paar minuten later staat zijn grotere evenbeeld, een Oeverloper vlak naast hem. Nu is de strandloper mooi te vergelijken. Als er een tweede Oeverloper bijkomt en ook nog eens gaat bakeleien met de eerste zoekt de strandloper het verder op. Na wat vage plaatjes te hebben geschoten fiets ik terug via plas 9 bij de nieuwe wijk Heeswijk van Cuijk.

Langs de weg De Raam valt m'n oog op een grote fladderaar boven kaal grasland. Rustig parkeer ik m'n fiets en ga zoeken. In een veldje Rode Klaver zie ik al vlug een snel geel gewapper. Het nerveuze gewapper van een Koninginnepage. De vogel hobbelt van Rode Klaverbloem naar Rode Klaverbloem. Ondanks z'n drukke karakter weet ik toch een geinige foto te schieten en fiets zwaar tevreden later even langs plas 9. Deze blijkt op elf Visdieven na vrijwel leeg te zijn. Tijd om weer op huis aan te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten