dinsdag 28 juli 2009

Kort bezoekje aan de Zilveren Maan

Vanmiddag op het kantoor hoorde ik dat er plannen waren om te gaan kijken bij een bijzondere vlinder, de Zilveren Maan, in de Bruuk bij Groesbeek. Al rap lag er ook een uitnodiging om mee te gaan bij mij en, aangezien ik toch al een tijd van plan was om te gaan kijken wat ik me nu bij deze vlinder moet voorstellen, was het snel geregeld.

Na kantoortijd togen we met vier mensen, Gerard, Lara, Henk en ik, naar de Bruuk. Dat je niet altijd op computernavigatie kunt vertrouwen bleek wel toen we vanaf het grensdorp Wyler verder Duitsland werden ingestuurd. Terwijl we langs de afslag kwamen waarvan ik wist dat we die eigenlijk hadden moeten hebben. Tomtom wilde ons iets verderop in Duitsland via een fietspad laten gaan en dat gaat natuurlijk niet met iets op vier wielen en een kleine twee meter breed.

Bij de Bruuk parkeerden we de auto aan de noordoostkant en liepen we langs een sloot het gebied in. Leuk om eens mee te lopen met mensen die ook kijken naar andere zaken dan vogels. Wat natuurlijk ook een reden was om niet zo snel vooruit te gaan. Bij de graslanden aangekomen was eigenlijk meteen de eerste vlinder die we zagen zowaar een Zilveren Maan. En hoe langer we om ons heen keken: 'overal' vlogen ze. Een voorzichtige telling leverde zo'n vijfentwintig exemplaren op. Het konden er ook meer zijn geweest. Je mag namelijk niet van het pad af in dit verstoringgevoelige terrein, maar ook verder in het terrein vlogen roestoranjekleurige stipjes. Een aantal konden mooi op de foto worden gezet. Waarbij me opviel dat je exemplaren met witte stippen (foto links: vrouwtje) op de achtervleugelrand had en zonder deze vlekjes (rechts, mannetje).
Aangezien het een kort uitje was liepen we alleen het pad op en neer. Vanaf hier hoorde ik nog een Groene Specht en kwam een lichte Buizerd overzeilen. Op een paar plekken bloeiden Orchideeën. Wat opviel was dat er weinig andere vlinders vlogen. We zagen slechts een paar Bruine Zandoogjes en twee Groot Dikkopjes. Zelfs geen Distelvlinder! In de vegetatie langs het pad vond ik een mooi mannetje Wespenspin in een web. Teruglopend langs de sloot richting auto begonnen de Boerenzwaluwen ineens in één richting te vliegen en gealarmeerd te kwetteren. Meestal betekent dat een roofvogel en inderdaad kwam er vanuit het zuiden in rap tempo een Boomvalk langsgevlogen. Een Blauwe Reiger viste in een weiland op muizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten