woensdag 26 augustus 2009

Oog in oog met een Draaihals

Vrolijk komt Harvey van Diek 's morgens het kantoor binnenlopen. 'Nou, die heeft een mooie vakantie gehad' bedenk ik. 'Had net een Draaihals op de Kerkdijk! Heb je de sms niet gehad?'. 'Sodeklo' schiet het door m'n hoofd, terwijl ik m'n telefoon pak en zie dat er inderdaad om tien over half negen een alertsms is binnen gekomen. Deze prachtsoort staat hoog op m'n verlanglijstje aan nieuwe jaarsoorten in 2009. Harvey vertelt over de ontdekking en hoe de vogel richting de ringlocatie in de Ooijse Graaf was gevlogen.

Even later komt Harvey weer beneden. De Draaihals is zojuist uit de netten gehaald bij de CES, Frank Majoor belt het nu door. 'Er is bijna niemand, alleen Remco' hoor ik Harvey nog zeggen, terwijl ik al denk aan kijker pakken en op de fiets springen. Ik heb enig speling in de werktijd nu, het kan. Rap fiets ik over de Querdamm naar de Ooijse Graaf. Op een ruige akker aan de overkant van de sloot zie ik stipjes in de toppen van de kruiden zitten. Minimaal één Paapje is zeker, van de andere vermoed ik dat het Roodborsttapuiten zijn. Maar ik moet snel door en parkeer een paar minuten later de fiets op het pad bij de ringplek. Frank zit al met een lach op z'n gezicht als ik aan kom lopen en 'm met de vogel in de hand zie zitten. Voor het eerst kan ik een Draaihals op slechts een paar centimeter afstand bekijken. In april 1988 heb ik al eens op een meter oog in oog met een Draaihals gelegen, slechts gescheiden door zo'n klein vierkant wit betonnen paaltje langs de weg. Ik plat liggend aan de ene zijde, de vogel foeragerend aan de andere. Eveneens een onvergetelijk moment!

Goed bekijk ik de details van de vogel. Wat een schitterend fijne tekening heeft deze toch. Ook laat ie zien hoe wendbaar z'n nek is. Als een slang draait hij deze rond. Ik maak enkele foto's en dan wordt de vogel losgelaten. Snel vliegt de vogel zuidwaarts. Richting Kerkdijk...Ik blijf nog even hangen. De lokgeluiden die worden afgespeeld trekken veel vogels aan. Op een paar meter naast ons, in een vlier, scharrelt een fraaie Braamsluiper. Verderop haalt een Tuinfluiter z'n kostje bij elkaar in een andere vlier. Staartmezen stuiteren langs, een Boompieper vliegt roepend over.

Na een uurtje ga ik weer naar het kantoor. Met een 'je weet maar nooit'idee maak ik een korte omweg over de Kerkdijk. Die verdraaid leeg is. Langs de Wercherenseweg en Leuthsestraat rij ik naar de Thornsestraat. Iets verderop langs deze weg steek ik een natuurpad in en loop naar de noordkant van de ruigte waar ik eerder de 'stipjes' zag. Bij aankomst krijg ik gelijk al een Paapje in beeld. Als experiment probeer ik deze met verrekijker en telefoon te fotograferen. Met behulp van een gevonden blikje fixeer ik m'n kijker op een weidepaal en hou de ielige cameralens ertegenaan. Verdomd moeilijk om zo te fotograferen, maar het lukt enigzins. Ondertussen kijk ik rond en zie op het prikkeldraad nog een Paapje zitten. En nog één. En nog één. In totaal blijken er zeven Paapjes op rij te zitten! Dus die Roodborsttapuiten van net zijn waarschijnlijk Paapjes geweest. Als ik het bruggetje over de sloot oversteek vliegt nummer acht vanuit een smalle aanplant aan de zuidkant van de sloot naar de rest van de groep.

Dit was een prachtkans om een Draaihals eens van zo dichtbij te zien. Helaas is het een (ring)vangst en telt zodoende niet voor de jaarlijst. Maar dat komt nog wel (hopelijk).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten