dinsdag 4 augustus 2009

Dinsdagrondje

Een korte pauze op het SOVONkantoor leverde behalve mooie luchten ook een overvliegende Kruisbek op. Leuke soorten laten altijd smaken naar meer, m'n idee om in de middag naar de Millingerwaard te gaan wordt dan ook uitgevoerd. In de sloot langs de Querdamm zie ik tot m'n lichtelijke verbazing een adult zomerkleed Dodaars zwemmen. Al de keren dat ik hier langs ben gefietst niets en nu ineens zit ie daar. Z'n grotere neef, de Fuut zwemt er ook, evenals vier Kuifeenden. In de Ooijsche Graaf alarmeert een grote groep Staartmezen als een Sperwer op en ertussen duikt. Langs de dijk verderop zitten de twee lokale Groenlingen nog steeds bij een boerderij, over de landerijen erachter kwettert een groep Huiszwaluwen. Hoog in de lucht ontwaar ik een zestal puntjes: Ooievaars. Ze hebben blijkbaar het najaar in de kop. Duikelend en scherpe bochten makend vliegen ze rondjes.

De lucht vlak boven de grond zindert bij de Kaliwaal. Drie Oeverlopers in de verte laten zich net determineren. Boven de grote plas roepen vijf Visdieven. Een groep Lepelaars vliegt onrustig heen en weer. Een kleinere gans met witte kol gaat als Kolgans de boeken in. In de Millingerwaard kom ik Peter Hoppenbrouwers en Aart en Henny Vink tegen, die op zoek zijn naar de Zuidelijke Keizerlibel. Helaas nog zonder resultaat. Na een praatje fiets ik verder, langs twee jonge roepende Haviken en een Groene Specht. Aan de bosrand foerageert een groep Pimpel en Koolmezen met een paar Matkoppen ertussen.

Aan de oostkant vliegt een Groenpootruiter op, later voegen zich er nog twee bij 'm. Een fanatiek klein felgeel vlindertje schiet voor me uit over het pad. Na zo'n honderd meter achter het vluchtige vlindertje aan gehobbeld te zijn weet ik in een fractie dat ie even stil zit de fotoknop op m'n telefoon in te drukken: deze (gehavende) Oranje Luzernevlinder staat erop. Een grote gemengde groep Kneutjes en Ringmussen hangt rond in de kruiden.

Hoog in de lucht cirkelt een Boomvalk, iets lager doet een Torenvalk hetzelfde. Een aantal Aalscholvers vliegen over. Een man Roodborsttapuit vliegt laag over de vegetatie. Via de Millinger theetuin neem ik het pad langs de grote plas. Ik kijk zelf ook even of ik een Zuidelijke Keizer kan oprollen, maar de poging blijft vruchteloos. Een enorme groep Kokmeeuwen met een paar Stormmeeuwen ertussen, is boven m'n hoofd op vliegende mierenjacht, een mooi schouwspel. Op het pad ligt een Mol dood op z'n rug. Merkwaardige diertjes zijn dat toch.

Na een kort rondje Millingerwaard is het alweer tijd voor het avondeten. Langs Kekerdom, met zingende Geelgors, de Kaliwaal, met nu een rustige groep van 29 Lepelaars, en de Erlecomse Waard (tien Visdieven) fiets ik nog even naar het Zwanenbroekje bij Persingen. Een vijftal Watersnippen staat hier de grond te perforeren. Twee Visdieven hangen er nog steeds rond. Langs de rand van de plas staan tientallen Kieviten, ertussen lopen een aantal Witgatjes en Oeverlopers. Verdekt opgesteld staan drie Zomertalingen in eclipskleed vlak achter een pol. Langs de Dijkgraaf van Wyckweg steken pa en ma Patrijs met zeker twee jongen de kopjes boven het gras uit. Erachter roept een Roodborsttapuit vanaf het prikkeldraad. Mijn eten roept ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten