maandag 3 juni 2013

'Crexxende' kammetjes en zweepslagen

Ze zijn behoorlijks schaars in mijn -Arnhemse- regio: Porseleinhoentjes. Het is dan ook opmerkelijk dat ik eerst een nachtelijk bericht krijg van André Nagelhout dat hij er één hoort zwiepen in de Gendtse Polder en vervolgens later op Waarneming.nl lees dat diezelfde nacht er één in de Tichelbeekse waarden bij Zutphen is gehoord. Een vriend van me wil eerst naar de Krekelzanger bij Ommen, om daarna de Porseleinhoen en Kwartelkoning bij Cortenoever te gaan bezoeken. Hij gaat met nog een aantal mensen en ik zou mee kunnen. Het is mij alleen op dit moment teveel. Waarschijnlijk door een verwendheid met eerdere bezoeken aan Krekelzangers overdag en ze dan fraai kunnen bekijken. Daarnaast heb ik de gedachte dat zoektochten naar dit soort zeldzaamheden meer in de regio moeten gebeuren. En omdat het me gewoon ontbreekt aan energie in de onderneming. Maar voor hun is de Krekelzanger nieuw, dus geef ze eens ongelijk! 

Ik sms Roy Verhoef, iemand waar ik op z'n tijd ook mee op pad ga, of hij mee wil. Al snel volgt een positief antwoord. Vanwege zijn werk de volgende dag kan het alleen niet te laat worden. Om half tien pikt hij me op de hoek van de straat op. Thuis had ik al een tijdplan gemaakt, zodat we op een schappelijke tijd weer terug zouden zijn. Alleen had Roy gehoord dat de weg tussen Dieren en Zutphen er uit lag. We rijden het eerste stuk over de auto richting Dieren lekker door, maar worden daarna inderdaad geconfronteerd met een omleiding door Doesburg. Netjes volgen we de bordjes 'Z', en rijden zo afslagen voorbij, waarvan ik weet dat dat snelle routes naar Zutphen zijn. Met onze slimme kop hadden we kunnen bedenken dat een omleiding altijd probeert te voorkomen dat er druk verkeer in een dorp komt, en dan ook behoorlijk lang kan omleiden. Te laat. We zijn er ingestonken. We rijden een bagger eind om en mijn plan om om tien uur bij de Kwartelkoning te staan wijzigt in een aankomst om 22:45. Dat doen we dus nooit weer! 


Het waait best en het is nog aardig fris ook. We zijn blij bedacht te hebben een extra jas en trui aan te trekken. Als we een tijd, zo voelt het, op het eind van de doodlopende weg staan zonder wat te horen worden we een beetje onrustig. We zouden het niet te laat maken. Het barst hier overigens van de witte nachtvlinders, fladderend boven de graslanden. Ik maak enkele foto's en leer later via Facebook dat dit Hopwortelboorders zijn.
Grappig is het nachtelijk klepperen van Ooievaars verderop. Klepperen doen Ooievaars altijd als begroeting wanneer er een terugkomt op het nest. Daar heeft er eentje het blijkbaar laat gemaakt. Een roepende Koekoek in de verte doet me net iets teveel denken aan het wegtikken van de tijd, het korte 'krrk' van Krakeenden vliegt voorbij. Als we een stukje weg op en neer lopen komt een Ransuil laag jagend voorbij en verdwijnt over een haag. Altijd leuk! En dan maakt er vlak naast ons een zich op voor de nacht: het geluid van een kammetje waar een houten stokje over heen wordt gehaald klinkt niet ver van ons uit het hoge grasland. Kwartelkoning! Toch nog wel, nadat we enigszins bevreesd waren dat de wind roet in eten zou gooien.

Een kleine tien minuten bij ons vandaan is het groepje dat de Krekelzanger -met succes- bezocht, bij de Porseleinhoen aangekomen. Vrij snel krijgen we al het bericht dat ze hem 'in the pocket' hebben, ofwel gehoord. Wij gaan ook snel die kant op, maar lopen elkaar net mis. We parkeren de auto aan de Cortenoeverseweg om vervolgens het pad 'Vogelensank' naar de Porseleinhoen in te lopen. Net een kleine honderd meter zijn we aan de wandel, als in de verte het indringende 'poip poip' van de ral al is te horen. Wat draagt dat ver! Heel even meen ik er twee te horen, ook een zuidelijk van ons. Dit blijkt echter een weerkaatsing van het geluid tegen de nieuwe brug te zijn. We luisteren een tijd naar deze nieuwe soort voor ons in de regio en rijden dan weer op huis aan. En dit keer laten we ons niet in de luren leggen. Met een klein omweggetje langs Eerbeek draaien we om de wegafzetting Zutphen-Dieren heen, iets na twaalven betekent toch nog een schappelijke tijd thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten