zondag 29 november 2009

Toch nog een Kroon op de dag

De pijp is helemaal leeg vandaag. Afgelopen dagen na het werk vooral veel zitten schrijven. Het is weer eens zo ver. Voor ons regionale VWG-blad, de Mourik, had ik weer een aantal downloads aan waarnemingen in ons werkgebied gemaakt: 152 pagina's. Ik moet naar een prettig leesbaar waarnemingenoverzicht van ongeveer twaalf pagina's zien te komen. Soms gaat het soepel, nu waren het wel érg veel waarnemingen. Tel daarnaast nog eens een huisfeest gisteravond op met een kleine honderd mensen in onze 'huiskamer', waar ik natuurlijk ook bij moest zijn.

In een werkgroep 'alertsms' lees ik dat er vanochtend negen Krooneenden, vijf mannen en vier vrouwen, op de Bisonbaai zijn ontdekt door Minne Feenstra. Een erg mooi aantal voor ons werkgebied! Een blik later op de Krooneendstatistieken via ons regionale scherm bij Waarneming leert dat deze negen het hoogste aantal ooit is welke is vastgesteld in ons werkgebied.

In de late middag raap ik me bij elkaar en ga mezelf toch maar even uitlaten. En frisse wind doet vaak wonderen. 'Onthaastend' pedaal ik richting de Bisonbaai. Onderweg komt Marcel Bingley tegemoet langsgefietst. Een 'ze zitten er nog hoor' stelt me gerust. Alleen de inzettende schemering kon me wel eens parten gaan spelen. Bij de Bisonbaai is het toch vrij eenvoudig de Krooneenden in de groep, voornamelijk Tafeleenden, er uit te pikken: het zijn de enigen die opvallend dicht bij elkaar dobberen. (Wat de vraag ontlokt wáárom ze vaak/altijd bijelkaar zwemmen in tegenstelling tot andere eendensoorten)
Toch even lekker om een 'butt'dag met zo'n tafereeltje te eindigen. Tot in het donker geniet ik van deze schoonheden en fiets dan weer op huis aan. Toch even een 'Kroontje' op deze dag. Het avondrood lijkt mee te gaan in de kleurschakering van een mannetje Krooneend: van boven oranjerood, van onder donker. Korte tijd sta ik stil op de dijk bij de Groenlanden om te genieten van de prachtige kleurschakeringen in de lucht. Dat lucht op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten