zondag 8 februari 2009

Rotgans in het Circul bij Persingen

Ik ben lekker thuis aan het werk, als ik 's middags eens kijk of er nog leuke waarnemingen in de regio zijn verricht vandaag. Naast het gebruikelijke gevederte, een opvallende waarneming van een Middelste Zaagbek op een curieuze plek (in een sloot bij Grave, NB) en leuke meldingen van Kortsnavelboomkruiper, Kleine Rietgans, Taigarietgans en de longstayer Kuifduiker, valt m'n oog op een leuke waarneming mét foto van een Rotgans bij Persingen.

Aangezien ik bezig ben eens te kijken hoeveel soorten in een jaar binnen het werkgebied mogelijk zijn, besluit ik aan het eind van de middag een poging te wagen en fiets die kant op. Op de plek zelf is geen Rotgans te bekennen. Aangezien ik bij het kerkje van Persingen sta, moet ik over Het Meertje heen kijken om een grotere groep Kol en Grauwe Ganzen in de Polder van Beek af te kunnen scannen. Maar ondanks de afstand geen zwart in het grauwe. Dan maar eens langs de Koudedijk proberen, een grote groep ganzen is die kant opgevlogen en mijn ervaring is toch wel dat zo'n Rotgans 'ergens' nog even in de buurt blijf hangen. Maar die ervaring wordt geen hier voorlopig nog even de grond in gewerkt.
Dan maar de 'oude plektheorie' toepassen, je weet nooit en nooit gewaagd...Bij het kerkje loopt in het weiland ervoor een klein groepje Kolganzen en vijf Brandganzen. En verrek, bijna vooraan loopt de Rotgans! De vogel laat zich schitterend bekijken en graast rustig verder als ik een half uur later tevreden naar huis ga.,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten