woensdag 7 november 2007

Velduil en Ruigpootbuizerd in de Ooijpolder!

Gisteravond met Jan Hartog het plan opgevat om vanochtend eens te peilen hoe het zou zitten met een Grote Zilverreiger-slaapplaats in de Groenlanden. Om vanaf mijn huis de drukte wat te omzeilen, dachten we sneller te zijn door binnendoor naar Beek te rijden. Tot we bij Beek voor een klojo stonden die met geen mogelijkheid linksaf de Rijksweg durfde op te draaien en wij dus na een flinke tijd besloten rechtsaf via de Sint Hubertusweg er heen te rijden.
Is maar goed ook! Boven een akker aan de Leuthse Straat, aan de kant van de Plak zag ik rechts van de weg ineens een uil rondvliegen. Voordat determinatie rond was verdween de vogel. Ik besloot de wei in te lopen, om te kijken of de vogel op de akker er achter zat. Plots vloog de uil vlak voor mij op. Het bleek een Velduil! De vogel viel snel weer in in een greppel langs de Leuthsestraat, maar we konden 'm niet terug vinden.
Bijna teruggekeerd zie ik boven de weilanden ter hoogte van de Koudedijk een Buizerd bidden. Als de vogel een stuk vliegt valt me de langvleugeligheid op. Ook zie ik een witte bovenstaart met donkere eindband, zwarte polsvlekken en een donkere borstschild en gestreepte donkere bovenborst. De kop is licht. Jan en ik kunnen 'm een tijd bekijken, terwijl de vogel over ons heen richting de Waal vliegt. Hierbij valt de witte onderstaart met vage eindband op. De handpennen op de bovenvleugel hebben een lichte basis. Jan kon nog een recordshot maken, voordat een boer kwam vragen wat er aan de hand was. Terwijl ik een praatje maakte, verloren we de vogel uit het oog. De foto heb ik later aan enkele mensen voorgelegd, en de conclusie luidde juveniel Ruigpootbuizerd. Een Waterpieper vloog ook rond boven het natte weiland.

Begrijpelijk dat de zilverreiger-telling op niets uitliep. De hoek Leuthsestraat / Kruisstraat zat ook nog eens vol Grauwe en Kolganzen en een viertal Toendra's. We zagen één zilverreiger boven de Groenlanden vliegen. Snel, want de lucht trok behoorlijk dicht, besloten we nog even bij de Baardmannen te gaan luisteren. Een winterse bui liet ons echter in de auto zitten.

We probeerden onder de bui door te rijden, dus trokken richting Kaliwaal. Hier zaten vier Grote Zilvers en een Grote Mantelmeeuw. Aan de Zeelandsestraat weer veel Kolganzen, 21 Toendra's en een overvliegende Grote Zilver. Op de plek bij Niel waar we eerder een grote groep Zilvers hadden zat nu niets, tussen Niel en Leuth foerageerde er één.Op de Duivelsberg lieten drie Vuurgoudhanen zich leuk bekijken. In een poging weer iets van de Middelste Bonte Specht te mogen vernemen liepen we hier een rondje. Bij het L-weiland vloog een Houtsnip uit de bosrand op, Sijzen, een enkele Keep, Havik of Grote Bonte Specht liet zich horen of zien.
Via Bisonbaaistrang, met totaal negen Grote Zilverreigers, wederom Tiengeboden aangedaan. Helaas waaide het te hard om ook maar iets van geluid in het riet te horen. Bij de Oude Waal speelden vijf Grote Zilverreigers weer behangetje.
Onbepaald. Foto's van Jan Hartog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten