maandag 19 november 2007

Sneeuwgors bij de Kaliwaal!

Terwijl ik nog bezig ben met de afhandeling van de VWG Nijmegen-bijeenkomst op de vrijdag ervoor, word ik zaterdag min of meer op een prettige manier gedwongen om toch even naar buiten te gaan: m'n vriendin komt langs, d'r moet gewinkeld worden! Ik heb geen bezwaar, heb net de huiskamer na het feest weer schoon, frisse lucht kan geen kwaad. 's Avonds halen we m'n kamer nog eens overhoop, dingen moeten weer anders.
Zondag betekent uitslapen. Ik laat dan ook een telefoontje van Geert Lamers schieten. Dom dom dom. Als ik rond twaalf uur op ons waarnemingenscherm kijk, zie ik dat er een Sneeuwgors aan de grond bij de Kaliwaal zit. Oei! De vogel is ontdekt door Robbert Vernooy en Mart Rutten van de VWG 't Höske uit Horst Sevenum tijdens een excursie van de werkgroep. Overtrekkend, a la, is mee te leven, maar zo vaak zit deze regionaal schaarse, zelfs bijna zeldzame soort, niet aan de grond. Het compromis is snel gesloten, en m'n vriendin voelt het aan: dat wordt fietsen. Een uur later zitten we op de fiets. Ik wil binnendoor, via de Groenestraat en de Kwakkenbergweg, de snelste weg, maar m'n vriendin waarschuwt: 'Zevenheuvelenloop, alles is afgesloten!'. 'Niet waar, gewoon doorfietsen, we gaan door de afzetting heen!', zeg ik.
Afijn, we moeten terug naar het Keizer Karelplein om er langs te kunnen. Tegen duizenden hardlopers ben ik niet opgewassen, wat toch enige frust bij me oplevert. Uiteindelijk toch in de Ooijpolder. Ter hoogte van de Erlecomse Waard komt Harvey van Diek ons tegemoet: 'waar bleef je toch?'. Tsja. 'maar de vogel zit er nog'. Gelukkig! Ik fiets vooruit, en bij de bankjes bij het infobord aan de Kaliwaal zie ik Menno Hornman al op z'n buik liggen. Maar waar is de vogel dan? Dan zie ik 'm, nauwelijks twee meter bij 'm vandaan op de rand van gras en bestrating! WAUW! Het vrouwtje laat zich prachtig bekijken en lijkt zo mak als wat. Na een half uur fietsen we langzaam weer op huis aan.
Ik kan nummer 230 op m'n regiolijst bijschrijven. Als compensatie voor 'gisteren winkelen', kon ik vandaag 'even vogelen'. Had alleen even moeten luisteren naar haar dat alles afgesloten was. Tsja...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten