donderdag 10 oktober 2013

Zilverplevier in de Loowaard, stiekum nog een nieuw Gelders jaarsoortje

Vorig jaar zou ik vanwege m'n 'Big Year' al lang op de fiets hebben gezeten. De ontdekking van een Zilverplevier door Chris Klaassen in de ochtend van 8 oktober in de Loowaard bij Westervoort gaat nu met een lichte kriebel voorbij. Ronald Stolk gaat diezelfde middag er al heen, het zou een nieuwe soort in het werkgebied van de vwg Arnhem, tegen vijf uur kan hij met de plevier slapende 't streepje zetten. Ook de volgende dag, 9 oktober, is de adult winterkleed de gehele dag bij het plasje aanwezig waardoor het wel weer iets harder kriebelde. Zo vaak blijven ze niet langer hangen. Met het uitblijven van waarnemingen vanochtend nam ik aan dat hij nu wel weg zou zijn. Wanneer Dick van Dorp via de Arnhemse Alert-whatsapp een mogelijke Bladkoning aan de Middellaan in Velp doorgeeft bedenk ik wat te doen. Dit jaar vind een stevige invasie plaats in Nederland, die zich tot heden echter vooral langs de kust afspeelt. Nu duiken eindelijk ook de eerste gevallen in het binnenland op. Om één uur moet ik m'n dochter ophalen, en ik denk er over om dan of in Velp te gaan zoeken of te gaan struinen in Arnhem-Noord. Helaas wordt de Bladkoning door anderen niet teruggevonden. Later blijkt Dick wel zeker van zijn waarneming, jammer was alleen dat de vogel al verder was dan toen werd doorgegeven. Het weer is ook niet zo denderend voor een baby om lekker buiten te zijn, waarop ik lekker thuis blijf. Vanmiddag verschijnt om half drie dan al weer een Bladkoning over de whatsapp, nu door Matthias Koster bij de Loowaard. Hij hoorde de roep vier keer in een tuin vanuit een groep mezen, vink en tjiftjaf die zich langzaam richting Westervoort leek te verplaatsen. Helaas liet de vogel zich niet zien en ook niet meer horen. Ook nu was direct reageren vanwege Louna niet goed mogelijk, echt balen doe ik niet. Je raakt er gewend aan! Daarnaast teer ik nog altijd op de herinnering aan m'n zelf gevonden 'Blako' vorig jaar oktober in Arnhem, na telkens weer parken en wijken afgestruint te hebben.
Toch kijk ik op waarneming.nl waar de vogel eventueel uit zou kunnen komen en of er een plek is waar hij door een landschappelijke barrière zou kunnen blijven hangen. Dat blijkt ons 'bergfluiter'-bosje te zijn (door onze ontdekking van een Bergfluiter hier). Hierdoor zie ik dat Matthias de Zilverplevier toch weer had vandaag, om half drie opvliegend. Matthias vraag ik dan ook of deze nog ter plaatse is en met een bericht aan Ronald kijk ik of er misschien een poging in zit. Zelf heb ik geen auto, de tochtjes met Ronald werden leuker nadat een autozitje was aangeschaft en Louna gewoon mee kon. Matthias laat weten dat de plevier is verdwenen richting Huissen, om tegen drie uur te laten weten dat Vincent de Boer 'm weer heeft zien vliegen. Ronald reageert dat hij eind van de middag wel de twee plassen (Pleij en Loowaard) wil gaan bezoeken, maar niet persé de Bladkoning hoeft te zoeken. Ook goed, Louna kan mee, en we spreken af te gaan als Louna haar middagslaap heeft gehad, zo rond kwart voor vijf. De kleine wil alleen niet aan haar dutje beginnen, zodat ze om half vijf op de achterbank in de gordels wordt gezet. En natuurlijk gelijk in slaap valt zodra we rijden. Eerst bezoeken we de Loowaard, zodat we in de schemer rustig de tijd hebben de slaapplaats bij de Hondsbroekse Pleij te checken op binnenkomende slapers. 
Al gelijk de eerste vogel die ook nog eens direct in beeld komt wanneer ik m'n telescoop op de Loowaardplas heb gericht, is een slapende Zilverplevier! Toch stiekum weer een Gelders jaarsoortje weten binnen te halen! (#208) Het is ook zowat de enige vogel aan de plas. Niet veel later haalt hij z'n kop uit de veren en laat zich leuk bekijken. Toevallig komt ook Mathias net aan fietsen, hij heeft er net een rondje Rijnstrangen op zitten. We kletsen een tijd en bespreken ook zijn waarneming van de Bladkoning. Er wordt wel eens vergist met de roep van algemenere zangers, of zoals zelf vanmiddag nog ervaren, met de roep van de Zwarte Mees. 

We hebben het onder andere daarover, waarna hij verder naar Arnhem trapt, de wolken in de verte lijken een zeer hoge luchtvochtigheid aan te kondigen. Aangezien de soort nieuw is voor Matthias, en hij helaas geen geluidsopname heeft kunnen maken, of de vogel heeft gezien, besluit hij later de waarneming als onzeker in te voeren. Tussendoor loop ik snel op en neer naar de plas om een iets betere foto van de Zilverplevier te kunnen maken, Ronald checkt de bosjes binnendijks. Op een Roodborsttapuit en wat Kieviten na is hier eigenlijk ook niet veel meer te zien waarna we naar de Pleij rijden. Ook hier is niet zo heel veel te zien en als Louna het een beetje gehad lijkt te hebben brengt Ronald ons weer naar huis. Een korte maar gezellige actie. Door de Zilverplevier sta ik tijdelijk weer gelijk met Ronald in de jaarlijst voor Arnhem. De volgende ochtend is de Zilverplevier alleen om half tien nog gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten