zondag 12 mei 2013

Kanoet op Bergerden, kassa bij de kassen!

Onze kleine was uit logeren, gisteren hadden m'n vriendin en ik dan ook weer eens goeie zin om de kroeg in te duiken en vrienden en bekenden te treffen. Vandaag zou Louna pas in de avond thuiskomen, er was zodoende nog steeds genoeg tijd voor ons eigen. En dat was fijn ook, we waren nog enigszins pieremegoggel van de geslaagde avond en thuis lekker aan het lamballen. Wel kom ik mezelf heerlijk tegen als ik bericht van een vriendin krijg dat zij met een tas kleren, die ze ooit van me had geleend, op het festival Hoogte 80 rondloopt en er graag af wil. Wanneer kom ik het ophalen?...Non de knetter, van alle plekken in Arnhem moet dus de hoogste heuvel worden opgetrapt. Met een schop onder de kont en een blik op oneindig wordt de heuvel bedwongen. Gelukkig is de overdracht snel voor elkaar. We praten nog een tijd bij, en terwijl ik daarna de heuvel heerlijk mag afkeilen komt er een bericht binnen dat door Wim Gerritsen bij het kassengebied van Bergerden een Kanoet is gevonden, een bijzondere strandloper voor de regio! Tijdens zijn zoektocht naar de Kleine zilverreiger, die in dit gebied ten zuiden van Arnhem rondhangt, ontdekt hij de vogel in de brede sloot langs de weg Hydrangea. 

Om tien voor half acht plopt op m'n telefoon de vraag van Ronald Stolk op: 'Ben je al weg?'  Hierop probeer ik hem weer te bereiken, wat niet lukt. Wetend dat Ronald, als hij auto rijdt, niet de telefoon opneemt, krijg ik het vermoeden dat hij al onderweg is. Daarom stuur ik rond kwart voor acht Benny Voorn de vraag of hij nog naar de Kanoet gaat. Binnen een minuut komt het antwoord dat hij me komt halen en al snel zit ik naast 'm en rijden zuidwaarts Arnhem uit. Ronald laat ondertussen weten dat hij nú de vogel in beeld heeft, met een goed gevoel rijden Benny en ik dan ook door. 

Bij aankomst staat Ronald op z'n gemak naast z'n auto, Benny parkeert ons er naast, maar al rijdend zie ik de strandloper al door het water scharrelen, dicht tegen een laag hekje door het water. We stappen uit en zetten de scoop op. WAUW! Deze Kanoet in zomerkleed laat zich wel heel erg gaaf van dichtbij bekijken, wat zal het zijn, een metertje of twintig? Onverstoorbaar gaat z'n koppie, als een soort naaimachine lijkt wel, druk op en neer en pikt rap met z'n snavel in de bodem net onder water.
Met m'n telefoon zet ik de eerste foto's de geheugenkaart op, in totaal zo'n zestig worden er weggeklikt. Hij foerageert echter zo snel, dat van al die foto's er later slechts een stuk of zes redelijk gelukt blijken te zijn. Maar dan heb je ook wel wat! 

Ronald en Benny worden gefeliciteerd met hun nieuwe regiosoort, wat ze respectievelijk op #247 en 229 soorten voor Gelderland brengt, en daardoor ook voor het werkgebied van de VWG Arnhem een nieuwe oplevert. Voor mij is het de zesde waarneming in Gelderland en de negende vogel, en de tweede waarneming voor Arnhem. Ondertussen zijn nog enkele vogelaars, Rob Zweers en Elley en Geert Kor, aan komen fietsen.
Zoals zo vaak gebeurd bij een leuke soort, wordt eerst bij aankomst een tijd de vogel bekeken, daarna is het tijd om te socializen en gezellig bij te kletsen met de aanwezige kliek, zo ook nu. Rob maakt nog een leuk filmpje van de Kanoet, die hij op Youtube zet. Rond half negen vindt Ronald het wel mooi geweest en zegt dat ik mee terug kan rijden, wat een slimme gedachte is, woon immers bij hem om de hoek. Dan kan Benny via zijn eigen route naar huis. Het is heerlijk om nog een uurtje de buitenlucht op te snuiven en deze soort te bekijken. Nog heerlijker is het om 's avonds weer thuis te kunnen lamballen en genieten van onze dochter, die weer terug is van het logeerpartijtje bij oma en opa. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten