woensdag 24 maart 2010

Roodhalsganzen in de Ambtswaard

Op het Traianusplein schiet heel even de twijfel te binnen: rechts het paadje naar beneden en de Ooijpolder in, of links aanhouden, de brug over en naar de Roodhalsganzen in de Ambtswaard welke hier al een tijdje rondhupsen. M'n lichaamstaal bepaald het, licht hel ik over naar links en stuur zo mijn fiets de Waalbrug over. Bij de Waalstrang van Lent is het rustig, groepen Smienten foerageren op de oever. Net voor ik rechts de Defensiedijk in sla, hoor ik links m'n eerste Fitis voor dit jaar zingen. Op de weilanden in de Ambtswaard is het één blaffende en gakkende bende aan Brand-, Kol- en Grauwe ganzen. Verspreid over een aantal groepen foerageren honderden ganzen. Bij de eerste stop op de Defensiedijk vind ik geen Roodhalzen. Wel spelen drie Roodborsttapuiten, een man en twee vrouwtjes, tikkertje met elkaar en schieten van links naar rechts over de dijk. Dan maar door naar het fietspad tussen de weilanden door. Hier zie ik al snel vlak langs het pad de twee prachtige ganzen lopen, helaas zit er een ruige strook hoog gras tussen mij en de ganzen. Langzaam beweeg ik me naar een iets vrijere uitkijk. Vanaf de andere kant komt een wandelaar met hond, wat er in resulteert dat alles de lucht in gaat. Spoorloos zijn ze.

Na een kwartier vind ik het paartje Roodhalsganzen terug, nu aan de westzijde van het pad in de wei en helaas erg ver. Als ik zie dat er weinig reactie is op een wandelaar, welke over een landweg vrij dicht langs de ganzen komt, loop ik ook rustig die kant op. Vanaf een kleine zeventig meter kan ik ze, zittend op m'n hurken, fraai bekijken. Met telefoon en telescoop is het mogelijk enkele foto's te maken. Ik moet telkens snel zijn, ze zitten vaak half of helemaal verscholen achter de Brandganzen en de glooiing van het terrein werkt ook niet echt bevordelijk voor een langere vrij blik op deze schoonheden. Het valt me op dat bij de een de witte flankstreep eindigt in gelijkmatige franjes aan het eind en bij de ander het wit van de franjes breder is dan het zwart. Wat zou dit betekenen? Zomaar een individueel verschil, of een verschil tussen man en vrouw? Dat zoeken we op. Een blik op de klok leert dat ik richting het werk moet. Langzaam loop ik weer terug naar de fiets en peddel op m'n volgende avontuur aan. Op de pijp bij Natuurplaza blijken namelijk twee Slechtvalken te zitten. Druk kekkerend hangen ze bij de top van de pijp rond, soms er boven op schietend en uit beeld verdwijnend. Wat doen ze daar? Een drietal voorbijvliegende Buizerds worden met een hoop bombarie hun terrein af gejaagd. Ik schiet een plaatje van een Slechtvalk in vlucht, waarna ze de stad in verdwijnen. Een paar dagen later wordt waargenomen hoe er boven op de pijp gepaard wordt. Zouden ze daar gaan broeden? Dat zou heel straf zijn! Én een leuke pauzeinvulling voor de mensen op Natuurplaza!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten