zaterdag 4 september 2021

Hoe je er ingeluisd wordt: hoe kleiner je kijkt, hoe meer je ziet!

Een gewoonte van me is tegenwoordig om simpel een plantje 'te pakken', en dan alles van onder tot boven, en terug, te bekijken. Stengel, eventuele zijstengels, bovenzijde én onderzijde blad, en met goeie zin nog even aan de voet net boven de grond. Want ook daar zijn weer soorten te treffen, die niet bovenaan de plant kunnen leven!.
Elke keer weer levert het nieuwe vondsten op. Dus ook nu weer fiets ik langs een favoriete plek van me in de wijk Over het Lange Water in Presikhaaf (Arnhem). En blijf stil staan bij een Kruldistel Carduus crispus, omdat er iets beweegt op de stengel in de top van de plant. Luizen! Een soortgroep die ik door nader bekijken zeer ben gaan waarderen! Vele soorten zien er eenvoudig uit, met geduld en bladeren draaien zijn echter ook zeer fraai getekende luizensoorten te vinden. Met een loep bekijk ik ze nader, en doe m'n best om de diverse stadia zo goed mogelijk te fotograferen. Bij determinatie thuis blijkt het te gaan om de luizensoort Uroleucon aeneum (Hille Ris Lambers, 1939) Een nieuwe soort voor mij én Presikhaaf. Uroleucon aeneum Over het Lange Water, Arnhem, 5 juli 2021

Geen opmerkingen:

Een reactie posten