woensdag 10 oktober 2018

Iepenridderwants!

M'n dochter sloeg weer ongenadig toe.

'Papa, d'r zit een wants op de vensterbank' (binnen) 
'Ja, nee, ben effe wat aan het doen, kom zo' 
'Nee, het is weer zo'n roodzwarte die ik laatst ook vond' 

Ja, dat zou dan onze tweede Plataanridderwants kunnen zijn, en wéér in huis gevonden door Louna. 
Ik probeer 'm zo goed mogelijk te fotograferen, vooral om de opvallend rode kleur van de Plataanridder er op te krijgen, maar de felle zon op de vensterbank werkt niet mee. Ik krijg de wants op een papiertje, en kan 'm zo alle kanten opdraaien en fotograferen. Maar hoe ik ook draai, lichter rood wordt ie niet. Nah, dat zoek ik later wel uit, eerst naar de speeltuin.

Thuis bekijk ik later de foto's nog weer eens goed. Mmm, hij lijkt écht donkerder dan onze eerste. Ik kijk wat rond bij foto's van de groep 'Bodemwantsen'. En zie een donkerdere soort die er zowaar beter op lijkt. Maar zeer zeldzaam is.

Ik stuur Marco de Haas, een wantsen en cicadenkenner, een foto. En krijg bevestiging: het is een IEPENRIDDERWANTS! Wat een megaknaller op onze vensterbank en de zoveelste gave ontdekking door m'n dochter Louna.

In Nederland volgens Waarneming.nl een zeer zeldzame soort.
Waarnemingen op Waarneming.nl zijn hier te bekijken: link


Geen opmerkingen:

Een reactie posten