dinsdag 16 oktober 2018

Boom'anemonen' op wilde Peer

Al weken, sinds ik het plekje heb ontdekt bij mij om de hoek, fiets ik er langs. En nooit was hij me eerder opgevallen. Ik sta bij de ingang van een paadje te kijken naar mineerders op een Acacia, als m'n oog ineens valt op rode vlekken op bladeren in een boom die er tussendoor staat. Ik kijk omhoog en zie ze hangen: het blijkt een wilde Peer! Dat die nooit eerder is opgevallen zeg!


De rode vlekken blijken van een roest, een soort paddestoel die onder andere te vinden is op bladeren, stengels en takken. Bij het omdraaien van de bladeren tref ik prachtige anemoon-achtige uitwerkingen.




Nu ik weet dat ik bij een Peer sta, bekijk ik ook de rest van de bladeren. En vind zo ook de mijn van een Perenbladmineermot, een nachtvlinder met de status zeldzaam in Waarneming.nl. Een mijn is een gegraven gang in een blad door een rups (nachtvlinder) of larve (vliegen, bladwespen). Ze eten het bladmoes op, en poepen dat weer uit, wat het zwarte spoor veroorzaakt. Veel soorten hebben hun eigen kenmerkende manier van mineren, waardoor ze te determineren zijn. De zwarte poep noemt men 'frass'

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten