woensdag 26 april 2006

En wederom een memorabel dagje

Vanuit m'n werk ditmaal weer eens richting zuidwest gefietst, richting de vuilstort bij Wychen. De ruigtes bij de stort blijven interessant, maar helaas zat er vandaag bijna niets, een Groene Specht, een paar Patrijs en wat Kleine Mantelmeeuwen.Na een beetje kriskros door Weurt en Beuningen gefietst te zijn, besluit ik eindelijk maar eens het bos in te gaan wat ik al eens op een afstand had bekeken. Zo ontdek ik het magnifieke Personnenbos. Wat is dit een geinig bos, vooral interessant door z'n rijke ondergroei en statige eiken, alhoelwel dat later overgaat in rijtjes populieren. Een paar Buizerds mauwen boven de bomen en in het bos is het een lawaai van jewelste van de zangvogels.
Doe eens gek, net een nieuw leuk bos ontdekt, nu moet plas Berendock er ook maar eens aan geloven. Na eerst een paar bedrijfsstraten ingereden te zijn en evenzoveel maal teruggereden te zijn omdat bleek dat ze doodlopend waren, kom ik uiteindelijk aan bij de plas. In het geheel niet verkeerd, prachtige natuuroevers vermngt met recreatie. Het deed me denken aan Het Rutbeek bij Enschede in m'n eerste vogeljaren. Hier helemaal niets helaas, op één stern na, een Visdief...dacht ik...Na doorgefietst te zijn kom ik uit bij een bankje op een hoek van de plas. Nu valt me op dat je door de vleugels 'heen kunt kijken' als de vogel plots omzwenkt, doorschijnend dus. Ook valt me de zwarte scherpe lijn langs de handpennen op. De vogel komt nu heel dicht langs, op zo'n 20 meter, waarbij ik zie dat de snavel geheel rood is. Met een lange zwierige staart (die af en toe zelfs mooi 'golft'), een korte nek is determinatie nu vrij eenvoudig: Noordse Stern! De vogel komt herhaaldelijk op zo'n 15 a 20m langs vliegen, zodat alle kenmerken regelmatig goed te bekijken zijn.

Zin gekregen in meer besloot ik richting Hatertse Vennen te gaan. Bij de Berendonck riep nog een IJsvogel in een door takken overhangen kreekje (leuk broedplekje) en een Koekoek. Op één van de twee bekende vennen zat in het midden een paartje Geoorde Fuut de dag uit te blazen (volgens mij heet dit vennetje aan de noordkant Bavo-ven).Tsja, en dan zijn we er toch in de buurt, dus nog maar even naar de Kraaijenbergse Plassen. Het hoogtepunt aan de oostkant was een paartje Kleine Plevier in de nieuwe afgravingen. In de buurt van De Plaats zongen in een, het lijkt wel een oude parkeerplaats of zo, hagenrijk terrein een Nachtegaal en twee man Braamsluipers. Op afstand zie ik ze al 'flikkeren' boven plas 5: kleine witte puntjes die af en toe mooi oplichten tijdens het zwenken: Dwergmeeuwen! Leuk!

Via het paadje loop ik naar de vogelhut. Voor de hut vliegen een achttal Visdieven, maar ook nog wat andere sterns: Noordse Sterns! Niet één, nee vier! Naast 14 Dwergmeeuwen en 1 Zwarte Stern zijn de vogels mooi te bekijken voor de hut. Als ik later in het logboek kijk, zie ik dat Meino Koning ze eertder en nog mooier had, namelijk zittend!Na een tijd de vogels bekeken te hebben, besef ik me ineens hoeveel ik in korte tijd al had gefietst en hoeveel ik nog moest, hoog tijd om dus richting huis te gaan en na weer aangekomen te zijn in m'n vertrouwde rommelhok kan ik in slaap vallen met een paar reusachtig leuke zomerdagen afgelopen week.Slaap lekker zo en tot de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten